Als sluiers vallen, een boek van Nadia dala
Voor een
tweede keer heb ik een boek gelezen. Een zeer interessant boek dat geschreven
is door Nadia Dala. In het boek komen tien vrouwen aan het woord die praten
over hun leven en of ze al dan niet een hoofddoek dragen. Ik ben er zeker van
dat iedereen die dit leest iemand kent die islamitisch is met een hoofddoek en
ook iemand zonder hoofddoek. Het boek is opgedeeld in toen hoofdstukken waarin
elke vrouw haar verhaal doet. Het is een heel mooi boek en ik heb het met veel
bewondering en aandacht gelezen. Veel lees- en leerplezier!
Het boek

Wat mij opviel
toen ik het boek helemaal had gelezen, is dat het dragen van een hoofddoek een
persoonlijke kwestie is en dat iedereen dit voor haar eigen moet uitmaken. Ik ben
zelf helemaal niet tegen het dragen van een hoofddoek. Een boerka vind ik niet
kunnen, omdat je dan totaal niet ziet wie er achter de hoofddoek zit. In mijn
gemeente (Maaseik) is de boerka verboden om te dragen.
Hier onder
ga ik enkele getuigenissen omschrijven die mij het meest hebben aangesproken. Als
je alle getuigenissen wilt lezen, haast je dan naar de bibliotheek, want het is
echt een heel mooi en leerrijk boek!
Getuigenissen
Khadija,
anonieme moslima toont enkel de ogen

“Eigenlijk is de
niqaab een vorm van aanbidding. Snap je? Ik beschouw de gezichtssluier als het
hoogste trapje in mijn imam of innerlijk geloof. Ik voel me er zowel vabinnen
als vanbuiten ontzettend prettig bij.”
Khadija
heeft twee kinderen, die naar een specifieke school voor islamieten gaan. Ze dwingt
haar kinderen niet om een hoofddoek te dragen. Als hun kinderen dit doen steunt
ze hen hier wel in en zegt ze hoe mooi het is als ze het om hebben.
Miriam,
de survivor
Miriam wilde
geen hoofddoek dragen verteld ze in het boek, maar dat was dik tegen de zin van
haar ouders. Ze kreeg heel vaak slaag van hen om het minste beetje dat ze fout
deed. Heel haar leven kreeg ze slaag. Op haar 16de werd ze voor een
eerste keer uitgehuwelijkt, maar ze weigerde met hem te trouwen. Ook bij de
tweede uithuwelijking liep het mis. Ze trouwde met een man die ze niet kende,
die aan de drugs zat en die eigenlijk alleen maar trouwde voor zijn papieren. Uiteindelijk,
toen Miriam alleen thuis was, kwam haar ex bij haar op bezoek om met haar te
praten. Hij was strontzat, van praten kwam dus niets in huis. Miriam had haar
ex in haar bed gelegd en zij ging slapen in een andere kamer. Toen ze wakker
werd, kreeg ze te horen dat haar ouders bijna thuis waren. Haar ex wakker maken
was onbegonnen werk dus vertrok ze maar naar haar werk.
“Het respect moet
langs twee kanten komen.”
Ondertussen kwamen
haar ouders thuis en vonden de man in haar bed. Ze dachten dat ze seks hadden
gehad, maar dat was absoluut niet zo. toen Miriam thuis kwam heeft ze
ontzettend veel slaag gehad. Zoveel dat ze in het ziekenhuis belandde.
“Familiale druk, het
is een serieus probleem in de Marokkaanse gemeenschap.”
Toen ze uit
het ziekenhuis mocht en niet meer welkom was bij haar ouders, is ze gevlucht. Ze
leerde een Belgische man kennen waar ze nu nog altijd mee samen is. Ze heeft
weinig of geen contact meer met haar ouders. Miriam heeft haar middelbare
school afgemaakt en is nu een opleiding voor pilote aan het volgen. Ze is (was)
de eerste moslima die piloot wordt (ging worden).
Fatima,
Amsterdamse politica-met-hijab
Fatima is
bekend in Amsterdam. Ze is een politica. Ze werkt als schepen/wethouder in
Zeeburg, een deel van Amsterdam. Ze is lid van de partij PvdA en heeft ruw
gezegd een grote mond, zo komt ze toch over wanneer ik haar verhaal lees. Zij is
geen standaard moslima die rustig thuis zit en voor het gezin zorgt. Ze is een
vrouw van dertig jaar die alleen woont en graag uit haar dak gaat op café en
alledaagse liedjes meezingt. Ze heeft een tijdje binnen gezeten zegt ze en
bescherming van de politie gehad. Dat was omdat ze bedreigd werd rond de zaak ‘Van
Gogh’. Dat is ondertussen allemaal vergeten en ze komt op voor wie ze is!
“Een gelovige die de
hijab draagt, is zo blij met haar religie dat ze het aan de buitenwereld wil
tonen. Ze is in vrede met zichzelf en met de wereld. Dat betekent de
hoofddoek.”
Natuurlijk draagt
Fatima een hoofddoek en ze is daar ook heel fier op. Op haar werk hebben ze er
totaal geen probleem mee en dat vindt ze ook heel fijn!
Zaynab,
de bekeerde halfwees (vroeger Katalin)
Zaynab is
niet haar echte naam, dat was Katalin. Zij heeft zich bekeerd tot de islam,
tegen de wil van haar ouders en haar vriendje. Zaynab is zich gaan verdiepen in
de islam, op aanraden van een kennis. In het begin ging ze enkele teksten en
boeken lezen, maar naar mate de tijd vorderde vond ze de islam interessanter en
interessanter. Zo is ze zich meer en meer gaan verdiepen in haar nieuwe geloof.

Zij is, op
het moment van haar interview, een vrouw van 27 jaar en draagt bewust een
hoofddoek. Haar vriendje heeft het ondertussen uitgemaakt omdat hij Zaynab niet
meer herkende. Ze is niet meer de hippe dame met kapotte jeans of een kort
rokje, nee ze is een moslima geworden met een hoofddoek. Dat botste soms
serieus in hun relatie en het kon zo niet meer verder. Ze is bezeten door de
islam en wilt later ook verhuizen naar Marokko of Saoedi-Arabië. Ze kan daar
beter leven dan hier, denkt ze!
“Je kan geen halve
moslim zijn. Je doet het voor de volle honderd percent of je doet het niet.”
De auteur
Nadia Dala,
die in Brussel woont, heeft dit boek geschreven. Als kind wilde ze graag
operazangeres, ballerina of wereldreiziger worden. Op haar vijftiende startte
ze met yoga, het jaar dat haar moeder overleed in een auto-ongeluk. Zij groeide
op in een internaat en volgde tot haar 18de les in een katholieke
meisjesschool. Nadien trok ze naar de KUL. Ze heeft al veel van de wereld
gezien. Ze woonde en werkte een jaar in Cairo en trok nadien als reporter langs
grote delen van de Arabische islamitische wereld.
Zij heeft
gewerkt als journaliste voor De Morgen en De Standaard. Daarna ging ze aan de
slag bij de VRT. Nu is ze parttime docente journalistiek, freelance journaliste
en auteur.
Media
In de media
wordt er dagelijks artikels gepost, interview gegeven, filmpjes op het internet
gezet… allemaal over hoofddoeken. Waarom? Die vraag stel ik me nog elke dag. Het
zijn ook maar gewone mensen denk ik dan bij mezelf.
Iedereen zegt
dat het alleen maar moslims zijn die een hoofddoek dragen, maar wist je dat
christenen soms ook een soort van hoofddoek dragen?! Ik citeer: “de hoofddoek
als symbool van kuisheid in katholieke en christelijke traditie is nog te zien
in hedendaagse bruids- en eerste communiekleding.”
Bij ‘Iedereen
beroemd’, een programma op één, zijn de makers op bezoek gegaan bij Fatima. Zij
is een vrouw die ook hoofddoeken draagt én … ontwerpt! Ze is de eerste
ontwerpster die hoofddoeken ontwerpt. Ze is al naar grote modeshows gegaan en
verkoopt haar hoofddoeken over de hele wereld.
Op de modeweek van
Parijs werden Fatima Rafiy (39) en Inge Rombouts (45) bedolven onder de
enthousiaste reacties. De twee vrouwen begonnen een jaar geleden met hun
bedrijfje Noor D’Izar - letterlijk: 'schoonheid van de sluier’.
Bekijk het
korte fragment via onderstaande link!
Soorten hoofddoeken
Woordenlijst
In dit boek
ben ik enkele woorden tegen gekomen die ik nog nooit gehoord had. Soms kon ik
uit de context afleiden waarvoor deze woorden stonden, maar soms stond de
uitleg er ook bij. Ik som hier enkele woorden op die toch wel leuk zijn om te
weten!
- hijab
= hoofddoek
- niqaab
= soort boerka, maar geen gaasje voor de ogen
- koefar
= ongelovigen, meervoud van kafir
- khimar
= lange hoofddoek tot aan het middel
- da’wa
= ‘oproep’ tot de islam; missie; propaganda
- hallal
= wat toegestaan is volgens de islam
- hidzjra
= migratie
Conclusie
Wereldwijd
zijn er mensen voor of tegen het dragen van een hoofddoek. Mijn oordeel
hierover is dat de mensen die het dragen hier zelf een keuze in moeten maken waarom
ze dit doen. Ik ben absoluut niet tegen het dragen van een hoofddoek, want het
is hun keuze.
Ik ben er
wel van overtuigd dat niet iedereen zo denkt. Dit zal ook niet het geval zijn
als ik in een klas sta met verschillende nationaliteiten. Dit boek is wel een
goed boek om te gebruiken en om de meningen te nuanceren. In de klas krijg je
meer en meer te maken met vreemde en verschillende culturen en nationaliteiten.
Het is belangrijk om hierover te praten en eventueel te discussiëren.
In de
actualiteit zijn er dagelijks dingen te vinden die een aanleiding kunnen geven
voor dit onderwerp. Doe de krant open en je komt er gegarandeerd een artikel
tegen dat over moslims of over hoofddoeken gaat! Via dit onderwerp kan je de
leerlingen leren discussiëren en leren een standpunt in te nemen. Ze moeten hun
mening verdedigen waarom het wel of niet mag.
Het is dus
een heel interessant boek dat goed te gebruiken is binnen het vak PAV. Ik raad
het ook aan voor iedereen die deze blog leest om ook dit boek te lezen. Je krijgt
een hele andere kijk om de moslima en hun hoofddoek. Ook voor de mensen die
tegen een hoofddoek zijn is dit een goed boek.
Bronnen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten